| Český jazyk a literatura |
Uvádí základní literární směry české literatury od počátku 15. století do konce středověku. Uvádí základní literární směry a jejich významné představitele období od poloviny 15. století do druhé poloviny 18. století. Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek v souvětí. |
literatura předhusitská a husitská, tvorba Jana Husa a jeho odkaz renesance a humanismus v Čechách a ve světě Souvětí, věta hlavní a vedlejší, druhy vedlejších vět. |
Viz zápis v sešitě + vložené prac. listy V učebnici na str. 90-100 |
| Anglický jazyk |
Mluví o své rodině, kamarádech, škole, volném čase a dalších osvojovaných tématech. Vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech. |
Promluva na osvojené téma podle předem připravené osnovy nebo s vizuální oporou. Vyhledávání konkrétních informací (např. o prostředí, v němž žije, každodenních činnostech a potřebách, osobách ve svém okolí a způsobu života) v jednoduchém textu vztahujícím se k probíraným tématům. |
Multikulturní výchova, multikulturalita - specifické rysy jazyků a jejich rovnocennost. Testování použití minulých časů a probrané slovní zásoby. |
| Španělský jazyk |
Stručně reaguje na jednoduché písemné sdělení. |
tvorba písemných odpovědí na krátká sdělení či otázky |
Reálie Latinská Amerika + historie. Krátký dopis jako odpověď. Text Animales -rozšíření slovní zásoby. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Objevujeme Evropu a svět. |
| Německý jazyk |
Stručně reaguje na jednoduché písemné sdělení. Rozumí základním informacím v krátkých poslechových textech týkajících se každodenních témat. |
Tvorba krátkých odpovědí na krátká sdělení či otázky. |
Přivlastňovací zájmena. Číslovky 101-1000. Úvod do tématu Essen und Trinken. Test na přivlastňovací zájmena. |
| Matematicko fyzikální základ |
Aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů. Využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů. |
moment síly mechanika kapalin hydrostatický tlak |
|
| Svět přírody |
Porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů. Rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních skupin. Odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života. Uvede příklady vlivu prostředí na utváření organismů. Třídí a zařadí vybrané organismy do říší a nižších jednotek. Zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka. Popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií, objasní funkci základních organel. Aplikuje praktické metody poznávání přírody. Dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody. |
stavba a funkce těla, orgánových soustav (řády hmyzu, ostnokožci) rozeznání a zařazení běžných druhů do skupin (řády a zástupci hmyzu, ostnokožci) práce s atlasem chování živočichů v přírodě (hmyz, ostnokožci) přizpůsobení organismů různým podmínkám prostředí (hmyz, ostnokožci) systém živočichů význam živočichů v přírodě i pro člověka struktura rostlinné, živočišné, bakteriální buňky vyhledání společných a odlišných znaků mikroskopování buněk zásady bezpečnosti při mikroskopování |
|
| Člověk a společnost |
Vysvětlí znovuobjevení antického ideálu člověka. Popíše a demontruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky. Zvažuje, jaké změny nastaly ve vybraných světových regionech. Jaké jsou jejich příčiny a důsledky. Posoudí na přiměřené úrovni pohyby a dynamiku růstu pohybů lidské populace na světě. Porovná přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní poměry, zvláštnosti a podobnosti jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných modelových států. Vysvětlí myšlenky žádající reformu církve včetně reakce církve na tyto požadavky. |
Renesance, humanismus, renesanční památky. Zámořské objevy, svět na počátku novověku. Vývoj světových regionů, dopad objevení nového světa. Globální společenské, politické a hospodářské procesy - migrace dnes a dříve; epidemiologie; suroviny; kulturní přenos Snahy o reformy římskokatolické církvě a postoj církve k nim. Kalvín, Luther. |
v učebinici Dějiny středověku a novověku (III.díl zelený proužek) str. 4-15. |
| Estetická výchova |
Interpretuje umělecká výtvarná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních prožitků. Vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření. Užívá k tvorbě některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích - počítačová grafika, fotografie, video, animace. Nalézá vhodnou formu pro prezentaci vybraných, upravených nebo samostatně vytvořených výtvarných vyjádření. |
výtvarné umění období probíraného souběžně v oboru dějepis (renesanční umělci) vlastní výtvarné vyjádření počítačová grafika, fotografie, video, animace vztah obsahu a formy obrazně vizuálního vyjádření |
- artefakty mající vztah k Evropě a světu. PT: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Evropa a svět nás zajímá Naplňováno v předmětu ICT |
| Tělesná výchova |
Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti - basketbalová a volejbalová průprava. Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti - průpravná cvičení v přehazované. Osvojované pohybové dovednosti tvořivě aplikuje v přehazované a zařazovaných doplňkových sportech. |
basketbalový dribling, dvojtakt, poziční střelba, pravidla volejbalové podání a jeho příjem útočné a obranné činnosti |
|
| Člověk a svět práce |
Navrhne a sestaví jednoduché konstrukční prvky, ověří a porovná jejich funkčnost, nosnost, stabilitu aj. Provádí montáž, demontáž a údržbu jednoduchých předmětů a zařízení. |
tvorba jednoduchých konstrukčních prvků ze stavebnic (Merkur) montáž, demontáž a údržba jednoduchých předmětů a zařízení |
|