| Český jazyk a literatura |
Uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře období 18. a 19. století Rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště v ustálených slovních obratech, úslovích a rčeních |
osvícenství ve světové literatuře slovotvorné způsoby: odvozování, skládání, zkracování, slovotvorný rozbor, slovotvorný základ a prostředek, přenesená pojmenování a jejich typy, postavení češtiny v rámci indoevropské jazykové rodiny a slovanské větve |
Voltaire- Velká encyklopedie, Diderot- Jakub fatalista, Swift- Gulliverovy cesty, Defoe- Robinson Crusoe, srovnání hrdinů zmíněných děl commedia dell arte norma a kodifikace, jazykové příručky PČP, Internetová jazyková příručka UJČ AV ČR, SSČ, slovník cizích slov, etymologie pravidelná procvičování gramatických pravidel, uspořádání češtinářských portfolií, práce s textem, zápisy četby za listopad/prosinec |
| Anglický jazyk |
Vypráví jednoduchý příběh či událost. Žák reaguje na jednoduché písemné sdělení. |
● popis událostí za pomocí vět logicky řazených za sebou • písemné odpovědi s použitím jednoduchých slovních spojení a vět na krátké sdělení či otázky, které se týkají jeho samotného, dalších osob, prostředí v němž žije, každodenních činností a potřeb a způsobu života |
Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova, komunikace - potřeba komunikace mezi lidmi různých jazyků. Téma: Vánoce. Předpřítomný čas. |
| Španělský jazyk |
zapojí se do jednoduchých rozhovorů sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat rozumí jednoduchým informačním nápisům a orientačním pokynům |
Mi piso, casa - interiores, exteriores dirección - adresa ve Španělsku Hotel - slovní zásoba |
- rozhovor realitního makléře se zájemcem o koupi bytu, prezentace posterů test - opakování slovní zásoby + sloves |
| Německý jazyk |
Rozumí slovům a jednoduchým větám, které se vztahují k běžným tématům. Sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se osvojovaných témat. Výchova demokratického občana-objevujeme Evropu a svět. |
Popis skutečností, se kterými se běžně setkává za použití jednoduchých slovních spojení a vět. Porozumění jednoduchým otázkám souvisejících s osvojovanými tématy. Porozumění obsahu krátkého textu vztahujícího se k tématům každodenního života a hledání konkrétní informace v něm. |
Opakování dosud probrané gramatiky. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Rozšiřování slovní zásoby k tématu Reisen. Advent und Weihnachtszeit. Opakování reálií německy mluvících zemí+vánoční tradice a zvyky v nich. |
| Matematicko fyzikální základ |
načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru ve středové a osové souměrnosti, určí osově a středově souměrný útvar; využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh. |
osová souměrnost a vyhledávání osově souměrných útvarů; druhy energií a jejich přeměny |
6.12. písemná práce na přehled fyzikálních veličin; 19.12. druhá čtvrtletní práce z MF |
| Svět přírody |
Navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení, uvede příklady oddělování složek v praxi. Používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech. |
oddělování složek směsí částicové složení látek - molekuly, stavby atomu. |
|
| Člověk a společnost |
Objasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce a napoleonských válek na jedné straně a rozbitím starých společenských struktur v Evropě na straně druhé. Posoudí význam ochrany lidských práv a svobod. |
Velká francouzská revoluce. Charta lidských práv, Deklarace člověka a občana. |
Výchova demokratického občana, občan, občanská společnost a stát – Listina základních práv a svobod. |
| Estetická výchova |
Vytváří a volí jednoduché doprovody. Realizuje podle svých individuálních schopností a dovedností písně a skladby různých stylů a žánrů. Vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření. |
• rozvoj hudebního sluchu a hudební představivosti, zachycování rytmu a melodie • hudební styly a žánry období od padesátých let 20. století • uplatňování vyjadřovacích prostředků vizuálních, hmatových (dotekových), statických, dynamických, fantazijních, symbolických, expresivních a mediálních |
Průřezové téma: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Evropa a svět nás zajímá - šíření hudebních vzorů, globalizace umění, kultury. Bulharská, polská a italská hudba, vánoční koledy. Rytmické nástroje. Příprava výrobků na vánoční trhy. |
| Tělesná výchova |
Samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonání únavy a předcházení stresovým situacím. Osvojované pohybové dovednosti tvořivě aplikuje v zařazovaných doplňkových sportech. |
relaxace, regenerace, stres |
|
| Člověk a svět práce |
Provádí jednoduché operace platebního styku a domácího účetnictví (životní minimum). |
životní minimum jednotlivce, společně posuzovaných osob, dětí,..... |
|