| Český jazyk a literatura |
uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře období od 80. let do současnosti. rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj. rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru. se identifikuje s pozitivními prosociálními vzory. |
• charakter kultury a literatury v 80. a 90. letech u nás i ve světě - proměny kultury a jejích hodnot, nástup multimédií • typy manipulativních technik a způsoby rozpoznání manipulace, srovnání různých typů tiskovin, seriózní a bulvární tisk • znaky subjektivního a objektivního sdělení • pozitivní vzory v literatuře, v médiích |
|
| Anglický jazyk |
Zeptá se na základní informace. Rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace týkající se osvojovaných témat. |
- zjišťování informací týkajících se běžných témat v každodenních situacích za použití slovních spojení a vět - porozumění obsahu krátkého jednoduchého projevu zřetelně pronášeného jednou či více osobami, který se vztahuje k osvojovaným tématům (vybere, přiřadí, doplní obrázek nebo text) |
- slovní zásoba na téma ochrana a problémy životního prostředí - trpný rod |
| Španělský jazyk |
Odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a podobné otázky pokládá. |
reakce pomocí slov, jednoduchých slovních spojení a vět na otázky týkající se jeho samotného, členů jeho rodiny a kamarádů otázky a odpovědi na konkrétní informace, které se vztahují k osvojovaným tématům |
Opakování probraného učiva |
| Německý jazyk |
Zapojí se do jednoduchých rozhovorů. |
• základní zdvořilostní obraty • jednoduché rozhovory, otázky na konkrétní informace |
Celkové opakování |
| Matematicko fyzikální základ |
Řeší úlohy na prostorovou představivost. Odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností. Shrnutí látky za 9. ročník. |
Prostorová představivost. Vlastnosti hvězd, planet. Pracovní list. |
|
| Svět přírody |
Zhodnotí využití prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi. Orientuje se v přípravě a využití různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka. Aplikuje znalosti o principech hašení požárů a řešení modelových situací z praxe. Navrhne nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek. |
chemická výroba - rizika v souvislosti s životním prostředím, recyklace surovin, plasty a syntetická vlákna léčivé a návykové látky, pesticidy, detergenty, průmyslová hnojiva hořlavé látky - třídy hořlavých látek mimořádné události - havárie a úniky nebezpečných látek |
Environmentální výchova - vztah člověka a prostředí - estetika, hygiena a ekonomika recyklace - lidské aktivity a problémy životního prostředí - zásada předběžné opatrnosti |
| Člověk a společnost |
Uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků. Orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu. Uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto informace shromažďovány. |
• současnost je výsledkem toho, co se odehrálo v minulosti. • dějiny nám umožňují vyvarovat se některých chyb. • současnost se v budoucnosti stane minulostí. Práce s časovou osou a dějepisnými mapami, přehled historických epoch. Historické prameny; archivy, muzea. |
|
| Estetická výchova |
ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených nebo samostatně vytvořených výtvarných vyjádření v sociálních vztazích. rozpozná některé z tanců různých stylových období. provádí jednoduché hudební improvizace. realizuje podle svých individuálních schopností a dovedností písně a skladby různých stylů a žánrů. |
• komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření • hudba a tanec v průběhu staletí • vyjadřování hudebních i nehudebních představ a myšlenek pomocí hudebního nástroje nebo počítačového programu • hudební styly a žánry období od padesátých let 20. století |
|
| Tělesná výchova |
Osvojované pohybové dovednosti tvořivě aplikuje v košíkové a zařazovaných doplňkových sportech. |
Basketbal |
|
| Člověk a svět práce |
Popíše vliv inflace na hodnotu peněz. |
inflace |
|