| Český jazyk a literatura |
Samostatně připraví a s oporou o text přednese referát. V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči. Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém a filmovém zpracování. Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele na základě četby a dosavadní znalosti literární teorie a historie. Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo. Využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace. |
referát, osnova referátu, struktura stati referátu znaková podoba jazyka, složky verbální (slovní), tempo, melodičnost, hlasitost projevu, mimika, gesta a jejich účinek, osnova (koncept) mluveného projevu a její zákonitosti prozaický text zpracovaný do dramatické nebo filmové podoby antický mýtus (báje) vypravování, popis, zachycení dojmu z uměleckého díla textem i obrazem, formulace vlastního názoru práce s chybou gramatickou, lexikální i syntaktickou |
|
| Anglický jazyk |
Popíše země, města a předměty z každodenního života. |
Země, přídavná jména, Velká Británie |
Test - opakování 4. lekce (jídlo) |
| Matematicko fyzikální základ |
Provádí početní operace v oboru racionálních čísel. Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření pomocí zlomku, desetinného čísla, procenta. Změří vhodnými měřidly základní fyzikální veličiny. |
Početní operace se zlomky. Vztah zlomek - desetinné číslo - procenta. Měření hmotnosti. |
Čtvrtletní písemná práce z matematiky, praktické testování z fyziky. |
| Člověk a jeho svět |
porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní poměry, zvláštnosti a podobnosti jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států. |
• čtení z mapy, práce s textem |
Rozdělení zemí dle formy vlády, práce s textem. |
| Svět přírody |
Vytváří a využívá osobní myšlenková schemata a mapy pro orientaci v konkrétních regionech - Afrika. Rozpozná, porovná a objasní funkci základních orgánů rostlin. |
myšlenková schemata a mapy - Afrika. stavba, funkce a význam jednotlivých orgánových soustav rostlin. |
|
| Člověk a společnost |
porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie. rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky. dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují a uvědomuje si rizika jejich porušování. |
• společnost a způsob vlády ve Spartě, v Athénách a v Římě • typy a formy států • právo - soubor práv a povinností |
Výchova demokratického občana, principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování - demokracie jako protiváha diktatury a anarchie. Výchova demokratického občana, občan, občanská společnost a stát - základy práva. |
| Estetická výchova |
vysvětluje své postoje ke způsobům výtvarného vyjádření s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů. |
• výtvarné vyjadřovací prostředky a jejich kulturní i historická podmíněnost |
Multikulturní výchova, multikulturalita - odlišnosti ve výtvarném projevu různých kultur. |
| Kultura ducha a těla |
dokáže ocenit kvalitní vokální projev druhého. |
• vlastní a cizí vokální projev |
|
| Tělesná výchova |
Rozumí osvojovanému názvosloví na úrovni cvičence. Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti. Osvojované pohybové dovednosti tvořivě aplikuje ve vybíjené a zařazovaných doplňkových sportech. |
gymnastika, cvičení s hudbou, atletika - skok do výšky vybíjená, doplňkové sporty |
osobnostní a sociální výchova, kooperace, kompetice |
| Člověk a svět práce |
Seznámení žáků s kovy pomocí různých vzorků kovů |
Názorné předvedení řezání kovů a stříhání plechů různých druhů tak, aby každý žák si tuto práci mohl vyzkoušet. |
|