| Český jazyk a literatura |
Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele na základě četby a dosavadní znalosti literární teorie a historie. V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči. Samostatně připraví a s oporou o text přednese referát. Uspořádá v textu informace s ohledem na jeho účel, vytvoří souvislý text s dodržováním pravidel mezivětného navazování. |
antický mýtus (báje), epos, řecké drama, znaková podoba jazyka, složky verbální (slovní), tempo, melodičnost, hlasitost projevu, mimika, gesta a jejich účinek, osnova (koncept) mluveného projevu a její zákonitosti referát, osnova referátu, struktura stati referátu vertikální a horizontální struktura textu, odstavec, kapitola |
|
| Anglický jazyk |
Napíše jednoduchý text, který se týká jídla. |
Instrukce na přípravu pokrmu. Práce s textem - porozumění jednoduchému autentickému materiálu (recepty). |
|
| Matematicko fyzikální základ |
Řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel. Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření pomocí zlomku, desetinného čísla, procenta. |
Slovní úlohy na dělitelnost. Zavedení pojmu zlomek. Zkoumání a porovnávání společných a různých vlastností látek. |
|
| Člověk a jeho svět |
rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky. |
• typy a formy států |
|
| Svět přírody |
Vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích. Objasní funkci organismů ve stélce lišejníků. |
zásady sběru, první pomoc při otravě houbami členění z hlediska výživy hub, význam hub stavba, výskyt a význam lišejníků, symbioza |
|
| Člověk a společnost |
porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie. posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace, její rozložení, strukturu a růst porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní poměry, zvláštnosti a podobnosti jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států. |
• společnost a způsob vlády ve Spartě, v Athénách a v Římě • obyvatelstvo světa • čtení z mapy, práce s textem |
Výchova demokratického občana, principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování - demokracie jako protiváha diktatury a anarchie. Oblast Evropy a Asie |
| Estetická výchova |
vysvětluje své postoje ke způsobům výtvarného vyjádření s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů. |
• výtvarné vyjadřovací prostředky a jejich kulturní i historická podmíněnost |
Multikulturní výchova, multikulturalita - odlišnosti ve výtvarném projevu různých kultur. |
| Kultura ducha a těla |
vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění. |
• vztah hudby, výtvarného a dalších druhů umění |
|
| Tělesná výchova |
Rozumí osvojovanému názvosloví na úrovni cvičence. Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti. |
moderní gymnastika, gymnastika, cvičení s hudbou |
|
| Člověk a svět práce |
Seznámení a orientace žáků v kovech jak železných, tak neželezných. |
Výklad a názorné předvedení a práce s kovy, které jsou ve škole k dispozici. |
|