Český jazyk a literatura |
* uceleně reprodukuje přečtený text, popisuje jednoduše strukturu a jazyk literárního díla, vlastními slovy interpretuje smysl díla. * uvádí základní literární směry české středověké literatury do počátku 15. století a jejich významné představitele. * zařadí český jazyk do jazykové rodiny (indoevropské jazyky, slovanské jazyky) * rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní její užití * dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro komunikační situaci. * odlišuje spisovný a nespisovný projev * tvoří vlastní texty |
* vnímání, tvorba a reprodukce textu; reprodukce a intepretace - pravidla interpretace * staroslověnské písemnictví, latinky a česky psaná literatura českých autorů * vrstvy jazyka (spisovného a nespisovného) * nadnářečí a nářečí |
kroniky
eposy v Evropě |
Anglický jazyk |
Rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, která se týká osvojovaných témat.
Vypráví jednoduchý příběh či událost ze svého každodenního života.
Rozumí krátkým a jednoduchým textům, vyhledá v nich požadované informace. |
porozumění obsahu krátkého a jednoduchého projevu zřetelně pronášeného jednou či více osobami, který se vztahuje k osvojovaným tématům
vyprávění a popis jednoduchých příběhů jako sledu jednotlivých událostí za použití vět řazených za sebou nebo propojených základními spojkami
odvozování významu neznámých slov, která se vyskytují v jednoduchém textu z daných souvislostí |
Multikulturní výchova, multikulturalita - význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumění.
Osobnostní a sociální výchova, komunikace - potřeba komunikace mezi lidmi různých jazyků.
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Evropa a svět nás zajímá – reálie anglicky mluvících zemí. |
Španělský jazyk |
Sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat. |
• představování a popis sebe, jednotlivých členů rodiny a přátel |
Členové rodiny- jejich pojmenování, věk, zaměstnání. Přídavná jména popisná. Slovesa TENER a HACER. Tázací zájmena, tvorba otázky. Slovní zásoba: rodina + popis postavy. Slovesa SER a ESTAR a jejich užití.
hra Quién es, opakovací test na slovíčka |
Německý jazyk |
Rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou pronášeny pomalu a s pečlivou výslovností a reaguje na ně.
Sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat. |
• výběr, seřazení, doplňování odpovědí
• vykonávání jednoduchých činností
• představování sebe a členů rodiny
• sdělení informací, popis skutečností |
Časování pravidelných sloves - procvičování.
Číslovky 1 až 100.
Slovesa "haben" a "sein".
Téma: Ich und meine Familie. |
Matematicko fyzikální základ |
analyzuje základní vlastnosti těles;
odhaduje a vypočítá objem a povrch těles;
provádí rozdělení celku na jednotlivé části užitím poměru;
řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem; pracuje s měřítkem map
určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici |
základní tělesa a výpočet jejich objemu (krychle, kvádr);
poměr
dělení celku na části v daném poměru; měřítko
druhy sil, síla jako orientovaná úsečka, výslednice sil, skládání sil, třecí síla, otáčivé účinky síly, výpočet tlaku (seznámí se s zněním Newtonových zákon, měření síly) |
|
Svět přírody |
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů.
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin.
zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka.
odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí. |
stavba a funkce těla, orgánových soustav - plazi
rozeznání a systematické zařazení běžných druhů živočichů do taxonomických skupin, práce s atlasem - plazi
rozšíření a význam živočichů, hospodářsky významné druhy, ochrana živočichů - plazi
projevy chování živočichů, adaptace živočichů k různým podmínkám prostředí - plazi |
|
Člověk a společnost |
Objasní situaci Velkomoravské říše a její postavení v evropských souvislostech.
Rozpozná základní znaky období románského, uvede příklady významných kulturních památek z tohoto období.
Porovnává a přiměřeně hodnotí kulturní a společenské poměry, zvláštnosti a podobnosti jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
Rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí. |
• Sámova říše, Velká
Morava
• románské umění a vzdělanost, románské
památky
• čtení z mapy, práce s textem
• jak rozumět pojmům rasismus, xenofobie a extremismus v minulosti a v současném světě |
|
Estetická výchova |
Vysvětluje své postoje ke způsobům výtvarného vyjádření s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů.
Obměňuje různé vlastnosti prvků výtvarného vyjádření a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků.
Vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření. |
kulturní a historická podmíněnost výtvarných prostředků
kresba, malba, koláž, volba výtv. prostředků s ohledem na požadovaný est. dojem z díla |
práce na novinách věnovaných osobnostem a dílům zásadních výtvarníků |
Informační a komunikační technologie |
V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně.
Používá opakování, větvení programu a proměnné |
• vytvoření programu
• opakování
• podprogramy"
• cykly, podmíněné cykly
• proměnné |
|
Tělesná výchova |
Osvojované pohybové dovednosti tvořivě aplikuje v přehazované a zařazovaných doplňkových sportech.
Usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti. |
přehazovaná, doplňkové sporty |
|
Člověk a svět práce |
*dodržuje zásady hospodárnosti * vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi * zváží nezbytnosti jednotlivých osobních a rodinných výdajů *sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede její možné hlavní příjmy a výdaje |
rozpočet domácnosti |
skupinová práce |