Český jazyk a literatura |
Určíš slovní druhy. Píšeš i/y v koncovkách podstatných jmen, určíš pád, číslo, rod a vzor. U sloves určíš osobu, číslo, čas a způsob. (určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu)
Rozlišíš větu jednoduchou a souvětí. (odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí)
Vhodně použiješ spojovací výrazy. (užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje)
Čteš s porozuměním. (čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas)
Vybereš a zaznamenáš podstatné informace. (rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává) |
slovní druhy a jejich třídění
podstatná jména
(pád, číslo, rod, vzor)
slovesa
(osoba, číslo, způsob, čas)
tvary slov
stavba věty
věta jednoduchá, souvětí
spojovací výrazy
uvědomělé plynulé čtení uměleckých, populárních a naukových textů s důrazem na upevňování čtenářských dovedností a návyků
tiché čtení s porozuměním
práce s textem
(posouzení pravdivosti resp. nepravdivosti daného tvrzení, vyhledání odpovědi na zadanou otázku, vybrání vhodného nadpisu, vystihnutí hlavní myšlenky, posouzení zda určená informace vyplývá nebo nevyplývá z textu...)
orientace v textu
klíčová slova v textu
výtah důležitých nebo požadovaných informací z textu
podstatné x nepodstatné informace pro význam (vyznění) daného textu |
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Evropa a svět nás zajímá - lidová slovesnost, zvyky a tradice národů Evropy.
Osobnostní a sociální výchova, rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění. |
Anglický jazyk |
Napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a známých slov o sobě, rodině, o svém životě a tom, co ho/ji baví. Najde potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům. |
Slova, slovní spojení, krátké věty, s jejichž použitím sestaví pozdrav, dotaz či vzkaz, ve kterém sdělí konkrétní informace nebo se na ně zeptá za použití základních zdvořilostních obratů (pozdrav, oslovení, rozloučení, poděkování). Vyhledávání konkrétních informací v krátkém jednoduchém textu. |
Průřezová témata: Výchova k občanství, sociální rozvoj a komunikace. |
Matematika a její aplikace |
Dělíš se zbytkem. Sčítáš a odčítáš do milionu. Násobíš dvojciferným a trojciferným číslem. Dělíš jednociferným číslem. (provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel)
Zaokrouhluješ na desítky, sta a tisíce. (zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel)
Počítáš se závorkami. Provádíš výpočty ve správném pořadí. (využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání)
Vyznačíš záporné číslo na číselné ose. (porozumí významu znaku „-„ pro zápis celého záporného čísla a toto číslo vyznačí na číselné ose)
Řešíš a tvoříš slovní úlohy. (řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel) |
sčítání a odčítání v oboru 0 - 1 000 000
zaokrouhlování na tisíce, sta a desítky zaokrouhlování pro odhady a kontrolu výsledku rozvinutý zápis čísel v desítkové soustavě
principy asociativnosti a komutativnosti sčítání a násobení pravidla pro pořadí operací v oboru přirozených čísel (sčítání, odčítání, násobení, dělení) význam a užití závorek výhody sdružování čísel při sčítání několika sčítanců bez závorek
celá čísla, celá záporná čísla a jejich znázornění
slovní úlohy řešené jednou a dvěma početními operacemi |
Osobnostní a sociální výchova, rozvoj schopností poznávání - dovednosti pro učení a studium |
Člověk a jeho svět |
Vyčteš informace z mapy. (rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map a vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí)
Orientuješ se v historii českého státu. (rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik)
Popíšeš způsob života lidí v pravěku a středověku. (srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik)
Vysvětlíš funkci ekosystémů. (zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů)
Objevuješ a zjišťuješ propojenost prvků živé a neživé přírody. (objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody)
Popíšeš vývoj člověka. (rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození)
Třídíš organismy do skupin. (porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy)
Vyjmenuješ některá chráněná území ČR. (zdůvodní základní význam chráněných částí přírody)
Popíšeš zvláštnosti jednotlivých krajů ČR. (vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického)
Využívá digitální technologie pro procvičování získaných znalostí. (využívá digitální technologie pro procvičování získaných znalostí)
Komunikuje prostřednictvím digitálních technologií. (komunikuje prostřednictvím digitálních technologií)
Popíšeš a znázorníš situaci pomocí symbolů. (popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví a znázorní ji)
Najdeš a spustíš aplikaci, pracuješ s daty různého typu. (najde a spustí aplikaci, pracuje s daty různého typu) spouštění a přepínání aplikací, souborová struktura, práce se složkami, hledání aplikací, ovládání hardware (klávesnice, myš, ...),
Sestavuješ a testuješ symbolické zápisy postupů. (sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů)
Popíšeš jednoduchý problém, navrhneš a popíšeš jednotlivé kroky k jeho řešení. (popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednotlivé kroky k jeho řešení) |
náčrt, plán, mapa
mapové značky, čtení z mapy, použití barev na mapách
časová osa historie českého státu - Lucemburkové, Jan Hus
způsob života a hmotná kultura v pravěku, středověku, novověku
přírodní společenstva - les, louka, rybník
živá a neživá příroda
vývoj člověka
třídění organismů do skupin
chráněná území
regionální zvláštnosti jednotlivých oblastí ČR
umimeto.org a jiné aplikace
Google Classroom jako nástroj odevzdávání úkolů. Odkaz na meet. Gmail obrázky, přílohy, odkazy, posílání velkých souborů. Google Meet - vytvoření vlastního Meetu, sdílení obrazovky
způsob popisu situace, schematické znázorňování, piktogramy a schematické značky
internetový prohlížeč, základy práce v textovém editoru
zápis a zjednodušené znázornění běžné situace, základní šifry, ovládání Ozobotů
analýza problému, určení klíčových bodů, programování Ozobotů |
Výchova demokratického občana, občanská společnost a škola - demokratické vztahy ve škole, škola jako model otevřeného partnerství
Environmentální výchova - ekosystémy - funkce ekosystémů.
Environmentální výchova - základní podmínky života -ochrana biologických druhů.
Environmentální výchova, Lidské aktivity a problémy životního prostředí - ochrana přírody
Environmentální výchova, Ekosystémy- kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek)
DK - ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby
komplexní práce – zadané téma, které znázorní, popíše a reprodukuje
digitální technologie
algoritmizace a programování, situace typu kuchařský recept, domácí práce, osobní hygiena, programování Ozobotů prostřednictvím barevných kódů |
Kultura ducha a těla |
Provádíš jednoduché hudební improvizace. (provádí elementární hudební improvizace)
Rozlišíš jednoduché hudební formy. (rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby)
Rozlišuješ kvality tónů. (rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby)
Pracuješ s notovým zápisem. (realizuje podle svých individuálních schopností a dovedností (zpěvem, hrou, tancem, doprovodnou hrou) jednoduchou melodii či píseň zapsanou pomocí not)
Reaguješ na hudbu pohybem. (ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků na základě individuálních schopností a dovedností vytváří pohybové improvizace)
Kombinuješ různé výtvarné techniky. (osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci výtvarného vyjádření; pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění)
Vhodně reaguješ na doporučení vedoucí k vlastnímu zlepšení. (reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti)
Pracuješ podle návodu. (Pracuje podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu)
Víš, kde najít informace o sportu. (se orientuje v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště, samostatně získá informace)
Zařazuješ do svého pohybového režimu speciální vyrovnávací cvičení. (zařazuje pravidelně do svého pohybového režimu speciální vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením v optimálním počtu opakování)
Změříš pohybové výkony. (změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky)
Jednáš v duchu fair play a dodržuješ pravidla her. (jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží a adekvátně na ně reaguje)
Při sportování respektuješ opačné pohlaví. (respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví) |
hra na jednoduché rytmické a melodické hudební nástroje, hudební improvizace
jednoduché hudební formy (píseň + výběr některé další hudební formy)
kvalita tónů, tempo, dynamika hudby a jejich označování
práce s notovým zápisem
taneční hry se zpěvem, jednoduché lidové tance
pohybové vyjádření hudby a reakce na změny proudu znějící hudby – pantomima a pohybová improvizace s využitím tanečních kroků.
netradiční kombinace výtvarných technik, spontánní a volná tvorba
komunikace v TV (základní tělocvičné názvosloví, smluvené povely a signály)
postup podle stručného a srozumitelného slovního návodu, předlohy a náčrtu
zdroje informací o pohybových činnostech
práce s informací
zdravotní oslabení - pohybový režim, dechová cvičení, zásady správného držení těla, sestavy cvičení, význam cvičení v sériích
pohybové testy, měření výkonů, měřidla
pravidla osvojovaných pohybových her a činností (vybíjená, basketbal a doplňkové sporty)
zásady jednání a chování fair play.
respekt |
Osobnostní a sociální výchova, osobnostní rozvoj, kreativita - samostatné objevování možností hudebního vyjádření.
Osobnostní a sociální výchova, sociální rozvoj, komunikace - pohyb jako způsob vyjadřování.
Osobnostní a sociální výchova, sociální rozvoj, komunikace - řeč těla, zvuků a slov.
Mediální výchova, kritické čtení a vnímání mediálních sdělení - identifikování základních orientačních prvků v textu.
Osobnostní a sociální výchova, sociální rozvoj, mezilidské vztahy - chování podporující dobré vztahy. |