| Český jazyk a literatura |
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele. rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov. rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek v souvětí. Uplatňuje zásady pravopisu na úrovni slova |
typické žánry literatury 19. století, proměna jejich podoby (povídka, román a jeho druhy, epická a lyrická poezie, balada) slovotvorné způsoby: odvozování, skládání, zkracování, slovotvorný rozbor, slovotvorný základ a prostředek skladba souvětí, významové vztahy mezi větnými částmi, věta hlavní a vedlejší, souřadnost a podřadnost, typy vedlejších vět, graf souvětí Pravopis koncovek přídavných jmen |
v návaznosti na vlastní četbu lit. romantismu opakování a procvičování učiva; viz. učebnice kap. Nauka o tvoření slov V dělených hodinách ČJ minitest - doplňovačka koncovek podle vzorů podstatných jmen |
| Anglický jazyk |
Rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech, jsou-li pronášeny pomalu a zřetelně. Napíše jednoduché texty týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat. |
- porozumění konkrétním informacím v pomalu a zřetelně pronášeném jednoduchém projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům - psaní krátkých jednoduchých popisů prostředí, v němž žije, každodenních činností a potřeb, způsobu života a minulých událostí za použití vhodně propojených vět |
Osobnostní a sociální výchova, komunikace - potřeba komunikace mezi lidmi různých jazyků. Vyjádření zkušeností pomocí předpřítomného času - úvod. |
| Španělský jazyk |
Zapojí se do jednoduchých rozhovorů. |
užívání základních zdvořilostních obratů jednoduché rozhovory, poskytnutí základní informace, otázka na konkrétní informaci |
Rozhovory - zkoušení, slovní zásoba 1. lekce - slova ve větách (písemná práce). |
| Německý jazyk |
Rozumí krátkému jednoduchému textu, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu a vyhledá v něm požadovanou informaci. |
Porozumění obsahu krátkého textu vztahujícího se k tématům každodenního života a hledání konkrétní informace. |
Souřadící spojky. Téma:Mein Zimmer, mein Haus, meine Wohnung |
| Matematicko fyzikální základ |
zdůvodňuje a využívá polohové vlastnosti přímek a kružnic; odhaduje a vypočítá obsah a obvod základních rovinných útvarů; určí v jednoduchých případech práci vykonanou silou a z ní určí změnu energie tělesa. |
vzájemná poloha kružnic obvod a obsah - trojúhelník, čtyřúhelník kruh, kružnice práce, energie tělesa |
1.11. budeme psát opakovací písemnou práci témat 8. ročníku - bude upřesněno na hodinách. |
| Svět přírody |
Porovná působení vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost. Rozlišuje důsledky vnějších geologických dějů, včetně oběhu vody. Objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života. Rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití. Uvede příklady znečišťování vody v pracovním prostředí, domácnosti, navrhne nejvhodnější preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění. |
vnější procesy v přírodní sféře (zvětrávání, transport, ukládání) důsledky vnějších geologických dějů, oběh vody (činnost vody, větru, mrazu, ledovců, organismů) fyzickogeografická sféra - pomocník i rizikový faktor - hydrosféra destilovaná, pitná a odpadní voda; výroba pitné vody čistota vody |
PT: Environmentální výchova, základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí - nutnost ochrany vody, zdroje znečištění, ekologie Vnější geologické činitele a jejich důsledky: - činnost tekoucí vody, moře, větru, ledovců, změn teplot, gravitace, organismů a člověka na utváření zemského povrchu Hydrosféra - voda na Zemi (oceány a moře, vodní toky a nádrže, ledovce a podpovrchová voda), využití vody, znečištění a ochrana vody Přírodopis 9 - str. 65-75, 83-85 Školní atlas světa |
| Člověk a společnost |
Vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti. |
hospodářské, společenské a kulturní změny 18. století |
Typy monarchií, občanská válka v Nizozemí a v Anglii,, Koloniální soupeření Velké Británie s ostatními mocnostmi, kolonizace a vyhlášení nezávislosti USA, obchod s otroky Zelená učebnice dějepisu str. 11-24 Francie za vlády Ludvíků a absolutistické Rusko učeb. str. 24-32 |
| Estetická výchova |
uplatňuje získané pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při mluvním projevu v běžném životě. využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách. vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků výtvarného vyjádření a jejich vztahů. |
hlasová nedostatečnost a cesty její nápravy, rozšiřování hlasového rozsahu hudební aktivity linie, tvary, textury, objemy, podobnost, kontrast, rytmus, světlostní a barevné kvality |
|
| Tělesná výchova |
Vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím. Osvojované pohybové dovednosti tvořivě aplikuje v košíkové a zařazovaných doplňkových sportech. |
závěreční aktivity k tématu Zdravý životní styl "košíková doplňkové sporty" |
|
| Volitelné předměty |
VHpr |
Kombinovaná technika |
koláž a malba / kresba imaginárního prostředí |