| Český jazyk a literatura |
Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele na základě četby a dosavadní znalosti literární teorie a historie.
Využívá pravopisná a gramatická pravidla.
Dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro komunikační situaci. |
• literární druh a žánr, literární druhy (lyrika, epika, drama), poezie a próza; literární terminologie (rým, verš, sloka, personifikace, metafora)
• vrstvy národního jazyka, spisovná a nespisovná čeština, český jazyk hovorový a obecný, nářečí a nadnářeční útvary, důraz na psací písmo při psané komunikaci (PT: Osobností a sociální výchova, sociální rozvoj, komunikace - komunikace v různých situacích, efektivní strategie) |
|
| Anglický jazyk |
Rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech, jsou-li pronášeny pomalu a zřetelně.
Zeptá se na základní informace. |
porozumění konkrétním informacím v pomalu a zřetelně pronášeném jednoduchém projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům
zjišťování informací týkající se běžných témat v každodenních situacích za použití slovních spojení a vět |
Osobnostní a sociální výchova, komunikace - potřeba komunikace mezi lidmi různých jazyků. |
| Španělský jazyk |
Odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, volného času a podobné otázky pokládá. |
reakce na otázky, poskytování a vyžádání konkrétních informací
PT: Osobnostní a sociální výchova - sociální rozvoj – komunikace |
Rod a člen u podstatných jmen, množné číslo podstatných jmen, přídavná jména, přechylování, množné číslo. Španělsko a španělsky hovořící země, jazyky ve Španělsku, změny ve výslovnosti s ohledem na vývoj jazyka. Osobní zájmena, sloveso SER, zápor u sloves, tvoření otázek, jak pozdravit, jak se představit, jak poprosit a poděkovat. |
| Německý jazyk |
Rozumí slovům a jednoduchým větám, které jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu. |
Rozpoznávání známých slov, slovních spojení a jednoduchých vět a jejich významu. |
Germanismy v českém jazyce.
Německá výslovnost a pravopis.
Pozdravy, oslovení a základní fráze.
Osobní zájmena.
Podstatná jména s určitým a neurčitým členem v 1. a 4. pádu.
Slovesa "haben" a "sein". |
| Matematicko fyzikální základ |
provádí početní operace v oboru racionálních čísel
provádí početní operace v oboru celých čísel
zná základní fyzikální jednotky a jejich převody
řeší lineární rovnice |
početní operace se zlomky, s desetinnými čísly (kladnými i zápornými)
číselné výrazy s celými čísly - se závorkami
opakování jednotek délky, obsahu
jednotky objemu, hmotnosti
lineární rovnice a jejich ekvivalentní úpravy |
|
| Svět přírody |
porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů.
rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin.
zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka.
odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí. |
stavba a funkce těla, orgánových soustav -paryby, ryby
rozeznání a systematické zařazení běžných druhů živočichů do taxonomických skupin, práce s atlasem - paryby, ryby
rozšíření a význam živočichů, hospodářsky významné druhy, ochrana živočichů - paryby, ryby
projevy chování živočichů, adaptace živočichů k různým podmínkám prostředí - paryby, ryby |
|
| Člověk a společnost |
Popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku christianizace a vzniku států.
Porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti.
Najde a určí na mapách
světadíly, oceány a makroregiony světa
podle zvolených kritérií. |
• změny způsobené přijetím křesťanství, vznik nových států
• rysy východoevropského, západoevropského a islámského kulturního
okruhu
•práce s mapou |
Opakování látky 6. ročníku (podstatné události potřebné k navazující látce). |
| Estetická výchova |
Vybírá a uplatňuje základní prostředky výtvarného vyjádření.
Vnímá a pojmenovává výrazové prostředky hudebního díla. |
Kresba, proporce, tvary a objemy, kontrast.
Reflexe hudebního poslechu. |
|
| Informatika |
vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém, svůj výběr zdůvodní |
algoritmy v běžném životě |
|
| Tělesná výchova |
Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti. |
průpravné a míčové hry (basketbalová průprava, průpravná cvičení v přehazované) |
|
| Člověk a svět práce |
Dodržuje obecné zásady bezpečnosti a hygieny při práci i zásady bezpečnosti a ochrany při práci s nástroji a nářadím; je schopen poskytnout první pomoc při úrazu.
Dodržuje zásady hospodárnosti. |
• bezpečnost a ochrana zdraví při práci
• pracovní pomůcky
• první pomoc při drobných poraněních
* hospodárnost |
|